کرمان دیار نان ها پربرکت صنعتی

کرمان دیار نان های پر برکت صنعتی

استفاده از غلات در میان مردم در مراحل اولیه با دانه های بو داده شده شروع شد و بعد از آن شروع به آرد نمودن گندم برای پخت نان نمودند. برای تهیه نان اول باید دانه های لازم را خرد کرد سپس آن را با آب مخلوط می کنند در نهایت خمیری که به دست می آید را بر روی آتش می پزند. این اولین نانی بود که در بین مردم رواج پیدا کرد.
قدمت نان به 6 هزار سال قبل باز می گردد. نان در تمامی دنیا به عنوان غذایی اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. نان به غذایی گفته می شود که از خمیر نمودن آرد به دست می آید، امروزه در بین مردم استفاده از نان صنعتی رواج پیدا کرده چرا که از ارزش غذایی بالاتری برخوردار می باشد.

نان صنعتی کرمان در بین مردم زبان زد می باشد و کارخانه ای که در این شهر وجود دارد انواع مختلف نان های صنعتی را تولید و به دست lمردم می رسانند.
با توجه به تصور مردم باید بگویم نان صنعتی به نانی گفته می شود که با دستگاه تهیه می شود، بسیاری از مردم بر این باورند که نان های صنعتی به اندازه نان سنتی کیفیت ندارند، اما باید بگوییم نان صنعتی به نانی گفته می شود که از زمانی که آرد وارد سامانه می شود تا مرحله بسته بندی تمامی کارها به وسیله دستگاه انجام می شود از طرفی هم تخمیر مناسب را بر روی خمیر انجام می دهند، بنابراین ارزش و کیفیت نان حفظ خواهد شد.

تفاوت نان صنعتی با سنتی فقط در فرآیند آن نمی باشد بلکه میزان حجم تولید آن ها هم با هم تفاوت دارد. نان های صنعتی را با تعداد بسیار بالا در طول روز تهیه می کنند. به طور کلی نان های صنعتی را با ماشین آلات و تکنولوژی روز و در تعداد بالا تولید می نمایند. این نوع از نان ها در جذب املاح هیچ مشکلی به وجود نخواهند آورد، از طرفی می توان هنگام تهیه خمیر آرد جو، آرد سبوس، آرد سویا و … را به آرد اصلی اضافه نمایید. بنابراین تمامی افرادی که دچار کمبود بعضی از ریز مغذی ها هستند و یا حتی بیماران می توانند از نان های صنعتی استفاده نمایند.

نان صنعتی کرمان

نان صنعتی کرمان در بین تمامی مردم کشور محبوبیت خاصی دارد.
بیش از نیمی از انرژی روزانه مردم از نان به دست می آید در فرهنگ ایرانی نان تنها به عنوان یک کالای مصرفی مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه از احترام مذهبی خاصی برخوردار است. پس بهتر است که با تولید مناسب نان ارزش آن را حفظ نماییم. با توجه به اینکه روزانه بر جمعیت کشور افزوده می شود تقاضا برای تنوع نان هم افزایش پیدا می کند، اگر مقدمات مصرف و ورود نان صنعتی به بازار آماده نشود بدون شک این فرایند با شکست رو به رو خواهد شد، بنابراین برای استفاده درست از نان باید آموزش های مناسب را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند که از ارزش غذایی بالای این نوع از نان ها اطلاع پیدا کنند.

تفاوت نان صنعتی با نان سنتی

نان سنتی را در کارگاه ها و نانوایی های کوچک می پزند اما فرایند تولید نان صنعتی را در کارخانه ها انجام می دهند. زمانی که از کلمه صنعتی برای نان استفاده می کنیم نیاز نیست که شکل و شمایل خاصی را در ذهن خود ایجاد کنید یا اینکه فرض کنید تنها نان های حجیم به عنوان نان های صنعتی تولید می شوند. کارگاه های نان صنعتی قادر هستند که انواع نان را در حجم بسیار بالا تولید نمایند، این نان ها می تواند لواش، باگت، تست و … باشد.
به عنوان مثال مقدار تولید نان صنعتی کرمان در کارخانه ها حدود 20 تن در طول روز می باشد، در نتیجه می توان گفت تولید یک ساعت نان در کارخانه معادل تولید یک روز نان در کارگاه های کوچک می شود، بنابراین مهم ترین تفاوت نان های صنعتی با سنتی در استفاده از ماشین آلات به جای نیروهای انسانی می باشد.

تولیدی نان در کارخانه ها به نیروی کار کمتری نیاز دارد، پس به دلیل استفاده از ماشین آلات موازین بهداشتی را هم به خوبی رعایت می نمایند. در تهیه نان های صنعتی از بهبود دهنده، شیر خشک، مخمر نان و … استفاده می شود، بنابراین قابلیت نگهداری بالاتری دارد. هدر رفتن انرژی در کارخانه های صنعتی تولید نان بسیار کمتر می باشد، از طرفی این نوع از نان ها را با حرارت غیر مستقیم طبخ می نمایند. موارد گفته شده می تواند از مزایا و ویژگی های مثبت تولید نان های صنعتی باشد.

تولید نان صنعتی کرمان
یکی از معایب نان های صنعتی در پذیرش آن ها می باشد، بیشتر افراد به دنبال نان های لقمه پذیر هستند بنابراین به نان های حجیم توجهی ندارند، از طرفی نان های سنتی به راحتی قابلیت لقمه پذیر بودن را دارا هستند. از دیگر معایب نان های صنعتی می توان استفاده از آرد های قوی و پروتئین دار را نام برد که این برای مصرف کننده هیچ ضرری ندارد، اما از طرفی برای تولید کنندگان نان بسیار مشکل می شود. معمولا آرد هایی که در ایران تهیه می شوند پروتئین زیادی ندارند و برای درست کردن نان مقوی و با کیفیت باید آرد های مناسبی را تهیه کنند که این باعث افزایش هزینه برای تولید نان می شود و در نهایت قیمت نان صنعتی هم افزایش پیدا می کند. خمیری که از آردهای بی کیفیت به دست می آید شل می شود و به راحتی روی میز پهن خواهند شد، بنابراین برای مستحکم بودن بافت نان موادی را به آرد اضافه می نمایند.

تولید نان صنعتی کرمان از قدمت زیادی برخوردار است.

مجموعه نان گندم زار اولین تولید کننده نان صنعتی در کرمان می باشد که از سال 1376 فعالیت خود را به عنوان اولین تولید کننده نان های صنعتی در این شهر شروع نمود. این مجموعه به تولید نان های مسطح، رژیمی، حجیم و … پرداخت و امروزه با استفاده از تجربه ای که به دست آورده است، در طول روز انواع نان های سفید، لواش، تست، ترد، چاودار، مک دونالد، نان شیرمال، سوخاری، قندی و نان های دیگری مثل، جو، ذرت، برنج را تولید می نماید که همگی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. مجموعه نان گندم زار در کارخانه خود از پرسنل متخصص و آزمایشگاه های شیمیایی میکروبیولوژی استفاده می کند.

نوشتهٔ بعدی
ارتباط سلامت و کیفیت نان در سلامتی انسان
فهرست