تاریخچه نان های صنعتی در ایران

تاریخچه نان های صنعتی در ایران

نان به نوعی غذا گفته می شود که با پختن یا سرخ کردن یک خمیر که از آرد و آب تهیه شده است به دست می آید. به محتویات خمیر از یک ماده برای ور آمدن اضافه می کنند. بعضی از افراد برای درست کردن نان علاوه بر آرد، نمک، آب، مخمر از ادویه جات و انواع غلات هم استفاده می کنند. نان در سطح جهان به عنوان یک غذای اصلی به شمار می رود. علاوه بر نان سنتی امروزه استفاده از نان صنعتی هم رونق خوبی دارد.
نان یکی از قدیمی ترین غذاهایی است که بشر آن را درست کرده و قدمت آن به عصر حجر باز می گردد. زمانی که برای نخستین بار دانه غلات را با آب مخلوط می کردند و خمیر به دست می آمد سپس خمیر به دست آمده را می پختند. در زمان یونان باستان درست کردن نان یکی از مهم ترین بخش های آشپزی به شمار می رفت. از سال 1912 نان ها به شکل ورقه ای مورد استفاده قرار گرفتند، در اوایل کسی از این نان ها استفاده نمی کرد، چرا که تصور می کردند نان های ورقه ای سریع بیات می شوند، اما با برش زدن نان ها و بسته بندی کردن در سال 1928 مورد استقبال دیگران قرار گرفت.

تاریخچه نان صنعتی در ایران به سال 1378 باز می گردد. در سال 1383 طرح صنعتی شدن نان را مطرح نمودند و قرار بر این بود که اولین کارخانه تولید نان صنعتی در کرج احداث شود، اما به دلیل اینکه برق ان تامین نشد اولین فاز این کارخانه را در سال 1387 احداث کردند و در اولین تولید خود در طی روز 44 تن نان را تولید می نمود در مراحل بعدی ظرفیت خود را افزایش داد.

تعریف نان صنعتی

تعریف نان صنعتی
در تصور مردم نان صنعتی به نانی گفته می شود که آن را با دستگاه تولید می کنند، بیشتر مردم فکر می کنند نان های صنعتی در مقابل نان های سنتی از کیفیت پایین تری برخوردار هستند به همین علت استقبال چندانی از این نوع نان نمی شود. باید به گوییم نان صنعتی به نانی گفته می شود که از مرحله اولی که آرد وارد سامانه می شود تا زمانی که نوبت به بسته بندی آن می شود تمام کارها بدون دخالت دست انجام می گیرد از طرفی عمل تخمیر را بر روی خمیر انجام می دهند، بنابراین ارزش غذایی خود را حفظ می کند. تفاوت دیگر نان های صنعتی با نان سنتی در مقدار تولید آن ها می باشد، نان های صنعتی به حجم بسیار زیادی تولید می شوند و وارد بازار خواهند شد. به طور کلی می توان گفت نان صنعتی به کمک تکنولوژی، ماشین آلات به روز با تمامی روش های ارتقا کیفیت و حذف نواقص آرد پخت می شود.
بسیاری از مردم تصور می کنند نان های حجیمی که در بازار به اسم نان فانتزی شهرت دارند از دسته نان های صنعتی هستند، اما در واقع به این گونه نان ها صنعتی گفته نمی شود. نان های صنعتی را با ماشین هایی مدرن و در محیطی کاملا بهداشتی پخت می کنند، این نان ها در جذب املاح مشکلی به وجود نخواهند آورد. در هنگام تولید این نوع نان می توان سبوس، آرد جو، آرد سویا و …. را به آرد گندم اضافه نمود. در کشور کمبود موادی مثل آهن، روی، ویتامین ب و کلسیم در بین افراد دیده می شود که نان های صنعتی می توانند این کمبود ها را رفع نمایند. نان صنعتی علاوه بر کیفیت و ارزش غذای بالا از قیمت مناسبی هم برخوردار است.

به این نکته باید توجه داشته باشید که تولید و استفاده از نان های صنعتی به صورت گسترده به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها فرهنگ سازی و آموزش می باشد. برای معرفی این نوع از نان باید برنامه های آموزشی را در نظر بگیرند تا مردم با نحوه تولید آن ها آشنا شوند. لازم به ذکر است که بگوییم تولید و تهیه نان صنعتی به معنی بی توجهی یا حذف نان های سنتی نیست. نان های سنتی به فرهنگ های تغذیه ای بر می گردد، بنابراین در کنار نان های صنعتی می توان نان های سنتی را هم مورد استفاده قرار داد.


مزایا و معایب نان های صنعتی

نان از گذشته های دور تا به امروز در سفره به عنوان غذایی اصلی مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر ارزش غذایی نوعی تقدس و ارزش معنوی دارد. بنابراین بهتر است با مصرف درست نان ارزش آن را همچنان حفظ کنیم. با توجه به این که جمعیت کشور در حل افزایش است تقاضای مردم برای انواع نان که در تغذیه روزانه نقش مهمی را ایفا می کند بسیار زیاد شده است.

تولید نان در کارخانه ها به نیروی کار زیادی نیاز ندارد، چرا که از ماشین آلات خودکار برای تولید نان استفاده می شود، بنابراین در محیطی کاملا بهداشتی پخت خواهد شد. نان های صنعتی را به دلیل استفاده از شیر خشک، بهبود دهنده، مخمر می توان مدت زمان بیشتری نگهداری نمود. اتلاف انرژی در کارخانه های پخت نان کمتر است. نان صنعتی را با حرارت غیر مستقیم تولید می کنند، در نتیجه ارزش غذایی خود را از دست نخواهد داد. از طرفی می توان گفت یک کارخانه می تواند در تولید نان تنوع به کار ببرد و انواع مختلفی از نان ها را پخت نماید.

تولید نان صنعتی
یکی از معایب نان های صنعتی پذیرش و استفاده از نان صنعتی می باشد که این موضوع به فرهنگ سازی جامعه باز می گردد. بیشتر افراد بر روی لقمه پذیر بودن نان دقت می کنند و نان های صنعتی هم از این ویژگی برخوردار نیستند. از دیگر معایب تولید نان های صنعتی استفاده از آرد حاوی پروتئین است که این برای مصرف کننده عیب به شمار نمی رود، بلکه به عنوان مشکل اصلی افراد تولید کننده از آن یاد می شود، چرا که آرد ها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. برای تولید نان صنعتی نیاز به آردی دارند که افزودنی ها و مواد ریز مغذی مختلفی را داشته باشد و این موضوع باعث افزایش قیمت نان خواهد شد. بنابراین استفاده از نان صنعتی می تواند به ارزش غذایی افراد جامعه بیافزاید.

نوشتهٔ پیشین
ارتباط سلامت و کیفیت نان در سلامتی انسان
فهرست